| 
       
      Školský špeciálny pedagóg
      
      
Školský špeciálny pedagóg: PaedDr. Alena Farkašová  
Tel. č.: 0518/ 4528 204
     
E-mail: farkasova.zssarmich@gmail.com  
 
 
      
Konzultačné hodiny pre rodičov (najvhodnejšie dohodnúť vopred):  
Po: 12.00 – 14.00  
Ut: 12.00 – 14.00  
St: 12.00 – 14.00  
Št: 12.00 – 14.00  
Pi: 08.00 – 14.00.  
 
 
Kto je školský špeciálny pedagóg? 
 
Je to odborný pracovník, ktorý sa priamo podieľa na výchove a vzdelávaní žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.  
 
 
 
S kým pracuje školský špeciálny pedagóg? 
 
 
1. So žiakmi  
Hlavnú náplň práce školského špeciálneho pedagóga tvorí priama práca so žiakmi so špeciálnymi výchovno - vzdelávacími potrebami. Títo žiaci prichádzajú do kooperatívnej učebne 
na individuálne konzultácie, intervencie, nácviky čítania, rozvoju kognitívnej funkcie podľa vopred stanoveného rozvrhu. 
  
Kto sú žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP)?  
•	žiaci so zdravotným postihnutím - napr. s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo telesným postihnutím, narušenou komunikačnou schopnosťou alebo autizmom,  
•	žiaci dlhodobo chorí alebo zdravotne oslabení,  
•	žiaci so špecifickými vývinovými poruchami učenia,  
•	žiaci s poruchou aktivity a pozornosti (ADD, ADHD),  
•	žiaci s poruchami správania,  
•	žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia,  
•	žiaci s nadaním. 
  
 
2. S rodičmi  
Termín na konzultáciu so špeciálnym pedagógom si rodičia dohodnú podľa potreby. Témou takýchto stretnutí býva výmena skúseností  a hľadanie spoločného postupu pri edukačnom 
pôsobení na dieťa  pri zdolávaní jeho špecifických problémov. 
  
3. S učiteľmi a výchovným poradcom  
Školský špeciálny pedagóg je poradcom a pomocníkom triednych i predmetových učiteľov pri vzdelávaní žiakov so ŠVVP. S predmetovými vyučujúcimi vytvára každoročne individuálny 
vzdelávací program z predmetu, do ktorého sa premietajú špecifické problémy žiaka vyplývajúce z jeho diagnózy a priebežne s nimi konzultuje prípadné zmeny v ňom.  
Spolupráca s výchovným poradcom sa zameriava najmä na absolvovanie celoštátneho testovania piatakov a deviatakov so ŠVVP a na ich umiestnenie na primeraný typ strednej školy. 
  
4. S centrami psychologických a špeciálno-pedagogických služieb  
Úlohou školského špeciálneho pedagóga je koordinovať proces, za pomoci ktorého sa žiak s problémami v učení stáva žiakom s diagnostikovanou a tolerovanou poruchou 
učenia. Tento proces vyžaduje spoluprácu nielen rodiča, žiaka, ale aj odborného garanta, ktorým je v tomto prípade CPPPaP (Centrum pedagogicko – psychologického poradenstva 
a prevencie). Školský špeciálny pedagóg je sprostredkovateľom medzi školou, CPPPaP a CŠPP (Centrum špeciálno – pedagogického poradenstva) a zabezpečuje súhlas poradenského 
zariadenia s individuálnou integráciou konkrétneho žiaka.  
 
 
Ktoré sú najčastejšie špecifické vývinové poruchy učenia? 
 
 
Dyslexia - špecifická porucha čítania - pri čítaní si dieťa zamieňa tvarovo, zvukovo podobné hlásky, prehadzuje, pridáva, vynecháva hlásky, nerozumie prečítanému textu.  
Dysortografia - špecifická porucha pravopisu - pri písaní dieťa vynecháva, pridáva, prehadzuje písmená, zamieňa tvarovo a zvukovo podobné písmená, nerozlišuje tvrdé a mäkké slabiky, 
nerozlišuje krátke a dlhé samohlásky, nedodržiava hranice medzi slovami.  
Dysgrafia - špecifická porucha písania - grafický písomný prejav dieťaťa je ťažko čitateľný až nečitateľný, písmo je ťažkopádne, neusporiadané, neúhľadné, nie je dodržané 
písanie na riadku, má nepravidelnú hustotu, dieťa si nedokáže zapamätať a napísať správne tvary písmen.  
Dyskalkúlia - špecifická porucha matematických schopností - prejavuje sa problémami pri orientácii na číselnej osi, zámenou číslic, neschopnosťou vykonávať matematické operácie 
(sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie), poruchami v priestorovej a pravoľavej orientácii.  
 
 
Ako postupovať v prípade, že má Vaše dieťa niektoré z týchto problémov? 
 
Oslovte triedneho učiteľa Vášho dieťaťa, príp. priamo školského špeciálneho pedagóga. Na základe nimi vyplnenej prihlášky na odborné vyšetrenie Vám po dohodnutí 
konkrétneho termínu v Centre pedagogicko–psychologického poradenstva a prevencie zrealizujú psychologické a špeciálnopedagogické vyšetrenie. Diagnostickými metódami zistia, 
ktorú z týchto porúch Vaše dieťa má, resp. vylúčia ich prítomnosť. Na základe výsledkov odborných vyšetrení určia správny a najefektívnejší postup pre nápravu špecifických 
porúch učenia u dieťaťa. Odporučia Vám a škole, ako postupovať pri ďalšom vzdelávaní, poskytnú Vám potrebné rady, reedukačné materiály, ktoré využijete pri zlepšovaní 
parciálnych zručností Vášho dieťaťa.  
 
 
Čo znamená integrácia - začlenenie? 
 
 
Znamená včlenenie, zaradenie znevýhodneného (hendikepovaného) žiaka do bežnej základnej školy. Môže sa uskutočniť až po špeciálno-pedagogickom a psychologickom vyšetrení 
v daných poradenských zariadeniach, kde na základe výsledkov odborníci navrhnú začlenenie. Následne sa s diagnózou a prognózou žiaka oboznámia všetci kompetentní vyučujúci. 
Hodnotenie integrovaných žiakov je v súlade s Metodickými pokynmi, ktoré vydalo Ministerstvo školstva SR. 
  
Majte na pamäti, že včasné odhalenie prítomnosti špecifických porúch učenia, vytrvalá a pravidelná práca dieťaťa doma pri správnom odbornom vedení sú základným predpokladom 
úspechu pri náprave porúch učenia. Každý, čo i len malý úspech je preňho motiváciou a posilňuje jeho sebavedomie. V prípade, že sa dieťaťu neposkytne potrebná starostlivosť 
môžu poruchy učenia veľmi negatívne ovplyvniť život dieťaťa, jeho vzťah k učeniu ako takému, príp. mu úplne znemožnia jeho plynulé vzdelávanie. Mnohokrát sa v dôsledku 
opakovaného neúspechu v škole objavia problémy v správaní, čím sa situácia viac komplikuje. 
  
PaedDr. Alena Farkašová  
 
 
       |